Nettbutikk for bedrifter og skoler

Klappjakt på skygger

Innbundet
Bokmål
Klappjakt på skygger
Klappjakt på skygger
  • Forfatter: Annabelle Despard
  • Format: Innbundet
  • Antall sider: 232
  • Språk: Bokmål
  • Forlag/Utgiver: Cappelen Damm AS
  • Nivå: Voksen
  • EAN: 9788202761486
  • Kom i salg: 15. aug. 2022
  • Utgivelsesår: 2022
  • Bidragsyter: Despard, Annabelle (for)
  • Utgave nr.: 1
  • Emnekategori: Litteraturstudier: skjønnlitteratur og forfattere, Selvbiografier: litteratur
Se flere produktegenskaper
399,-

Kjøp på nett

I Klappjakt på skygger skriver Annabelle Despard seg tilbake i tiden, inn i livet til to foreldre hun ikke har kjent godt. Med vidd og varme settes en familie sammen igjen, brikke for brikke, som et puslespill.
Annabelle vokser opp i England, og som femåring mister hun sin mor. Ikke lenge etterpå blir hun sendt til Norge, mens faren blir igjen. Etter faren finnes mye dokumentasjon, men etter moren finnes lite.
Vi tas med, ikke bare til barndom og ungdomstid, men også til det å leve og skrive mellom to land og to språk. Kanskje først og fremst handler denne boka likevel om å bruke språket og litteraturen til å nærme seg sin egen familiehistorie.
Jeg går ut. Det er blitt til en leteaksjon. Jeg finkjemmer blomsterbedene, spør gullfiskene om de vet noe, titter bak soluret. Ute på jordene går jeg manngard, helt alene. Jeg stikker i jorden med en kjepp, men det virker respektløst; jeg er på jakt etter skygger. Likevel denger jeg løs på busker og kratt, som om jeg var på engelsk klappjakt. Som om min far ville flakse opp som en stor fasan. En høyt dekorert fasan i uniform. Bare han? Hvor er min mor? Fløy hun som en svale høyt? Var hun en due som kurret ved hans side? Og hvor er de lekende barna med blå øyne og krøller?

«Nydelig roman [...] Det har blitt en nydelig roman, elegant komponert over generasjoners innfløkte person- og geografiske relasjoner, og som bare noen steder kan kjennes omstendelig [...] I en tid for litterære egotripper og såkalt virkelighetslitteratur da romanformen ofte bare blir brukt som kamuflasje for forfatterens behov for selveksponering, har Annabelle Despard lyktes i å skrive en var og vakker fortelling der selve skriften og fortellingen, diktningen og litteraturen er viktigere enn hennes egen person.»
– Jan Askelund, Stavanger Aftenblad