Nettbutikk for bedrifter og skoler

Norsk 8 fra Cappelen Damm

Grunnbok

Norsk 8 fra Cappelen Damm
Norsk 8 fra Cappelen Damm
  • Forfattere: Christoffer Beyer-Olsen , Marte Blikstad-Balas , Mette Haustreis
  • Format: Innbundet
  • Antall sider: 335
  • Språk: Bokmål
  • Forlag/Utgiver: Cappelen Damm AS
  • EAN: 9788202494964
  • Kom i salg: 2. mar. 2020
  • Utgivelsesår: 2020
  • Bidragsyter: Beyer-Olsen, Christoffer (for) ; Blikstad-Balas, Marte (for) ; Haustreis, Mette (for)
  • Utgave nr.: 4
  • Emnekategori: Læremidler: førstespråk/morsmål: grunnleggende lese- og skriveopplæring
Se flere produktegenskaper
729,-

Format

Kjøp på nett

Norsk 8 Grunnbok
Grunnboka er en alt-i-ett-bok for eleven og består av seks kapitler bygget opp rundt spennende elevnære, norskfaglige og tverrfaglige tema.
Tema i Norsk 8
1 ? Helter
om heltemot og heltedåder, om superhelter, romanhelter, hverdagshelter og andre helter
2 ? Skummelt?
om spøkelser og andre skumle vesener, om frykt, fare, spenning, grøss og litt om virkelig vanskelige følelser
3 ? Midt imellom
om ungdomstid, kriser og vennskap, om selvfølelse, press og krav, og det å ønske seg en kjæreste
4 ? Framtidsvisjoner
om yrker, roboter og livet i år 2040, om natur og teknologi, modernisme, bærekraftig utvikling og science-fiction
5 ? Språk i endring
om nyord, emojier, multietnolekt og SMS-språk, og om det er viktig å ta vare på språket vårt
6 ? Helt fantastisk
om fantastiske fortellinger; fantasy, myter, dataspill, moderne eventyr og humoristiske dikt

Oppbygning av kapitlene
I hvert kapittel finner du:
? en introduksjon til temaet som legger til rette for samtale og diskusjon i klassen.
? autentiske tekster knyttet til temaet i kapitlet. Tekstene er i ulike sjangre, med tilhørende fagstoff og et variert utvalg oppgaver. Blant tekstene er det alltid en tekst til dybdelesing/veiledet lesing med lesestopp underveis, en elevtekst som eksempeltekst for skriving i ulike sjangre og en sidemålstekst med oppgaver på og om sidemål.
? korte, lettleste fagtekster som gir elevene viktig norskfaglig kunnskap som en ramme for arbeidet med de autentiske tekstene. Det kan for eksempel handle om sjangerkunnskap, lese- og læringsstrategier, retorikk, språk- og litteraturhistorie eller kilder og kildevurdering.
? muligheter for vurdering i både skriftlig og muntlig norsk. I hvert kapittel er det én større skriveoppgave for skriving av egen tekst i samme sjanger som eksempelteksten og en større muntlig oppgave knyttet til temaet i kapitlet der elevene får øve og praktisere ulike muntlige kommunikasjonsformer.
? en egen del med oppgaver som går spesifikt på språk og arbeid med språket som system og mulighet.
? en egen del med oppgaver som handler om å se flere tekster i sammenheng.


Differensiering og tilpasset opplæring
Norsk 8 skal være en norskbok for alle elever. Derfor har vi lagt vekt på:
? dybdelesing/veiledet lesing med lesestopp på én tekst i hvert kapittel
? lesevennlige innganger til fagstoffet, som går i dialog med eleven
? utstrakt bruk av begrepsforklaringer og oppgaver om begreper i hvert kapittel, både vanskelige/nye ord og norskfaglige fagbegreper
? gjennomgående bruk av pedagogiske stillaser i oppgavene; tips, eksempler, setningsstartere og annet, slik at alle elever kan arbeide med de samme tekstene og oppgavene.
? eksplisitte oppgaveformuleringer som gjør det tydelig både hva oppgavene ber om og hvordan de skal løses
? at mest mulig av informasjonen som trengs for å løse en oppgave står i direkte tilknytning til oppgaven, for å unngå leting/blaing hvis det ikke er en del av formålet med oppgaven.
? utstrakt pedagogisk bruk av bilder og illustrasjoner til visualisering og lesestøtte