Nettbutikk for bedrifter og skoler

Hører du? - 1

grunnbok i anvendt musikklære/hørelære

Spiral
Bokmål
  • Forfatter: Gro Shetelig Kruse
  • Format: Spiral
  • Antall sider: 206
  • Språk: Bokmål
  • Forlag/Utgiver: Gyldendal Norsk Forlag AS
  • EAN: 9788205357198
  • Utgivelsesår: 2006
  • Bidragsyter: Kruse, Gro Shetelig (for)
  • Utgave nr.: 4
  • Emnekategori: Læremidler: drama og scenekunst
Se flere produktegenskaper
545,-

Kjøp på nett

Teori og praksis hånd i hånd Alt-i-ett Hovedtanken bak boka er å integrere fagene musikklære, hørelære og lytting, både for å tydeliggjøre den indre sammenhengen mellom fagene, og for å gjøre det enklere og mer meningsfylt for eleven å tilegne seg stoffet. Hvert kapittel tar for seg et emne som behandles parallelt i fire undergrupper: musikklære, hørelære, lytting og skriftlige oppgaver. På denne måten blir den teoretiske kunnskapen ikke stående isolert, men læres gjennom praktiske oppgaver i hørelære og lytting. Inndelingen gjør boka enkel å orientere seg i og gir læreren større frihet til å styre progresjonen og integrere fagene. De skriftlige oppgavene kan brukes både i musikklære- og hørelæretimene og under lytteoppgaver finner du både oppgaver til bruk i hørelære og i lytting. Basiskapittel Foran i boka er det samlet øvelser i grunnleggende gehørbaserte ferdigheter. Disse er tenkt brukt som innledning til hver undervisningstime og skal lede elevene fram til de oppgavene de skal arbeide mer med i timen. Basisøvelsene fungerer samtidig som bindeledd mellom de enkelte del-emnene i kapitlene.LyttingHvert kapittel inneholder korte lytteoppgaver og diktater som er direkte relatert til emnet i kapitlet.Utgangspunktet er musikkutdragene på cd-ene i arbeidsboka Hva hører du?I tillegg får boken et eget kapittel om lytting som skal gi innsikt i og utvikle ferdigheter i forskjellige lyttestrategier og lyttemetoder. Musikkeksemplene til disse oppgavene hentes dels fra Hva hører du?, mens lengre eksempler vil bli lagt ut på Internett.Sammenheng mellom kapitlene Det er lagt vekt på å oppnå en tydelig progresjon og indre sammenheng mellom de enkelte kapitlene. Kapitlene veksler mellom rytmiske og melodiske/harmoniske del-emner. Samtidig flettes stoff fra foregående kapitler stadig inn sammen med nye elementer.